Ajjaj… magam is megijedtem ezektől a szavaktól…
Kedves Látogatóm aggodalomra semmi ok, hiszen van olyan csoki, ami „ronda, de finom”! Bontsuk ki a csomagolásból, kóstoljuk meg, aztán meglátjuk… A tanulás, az oktatás, a pedagógia új, manapság divatos szakszavai, kifejezései ezek. Akkor kezdjük is, bontsunk, kóstoljunk!
Első harapás: konnektivizmus
Mit is értünk ez alatt? A hálózatalapú szemlélet tanuláselméletbe való beépülése a konnektivizmus lényege. Az 1990-es években az internet csak az információk „adatbankját” jelentette. A kommunikációs eszközök kifejezés jóformán csak az e-mailt, ill. a kezdetleges csevegőfelületet takarta. Fel sem merültek azok a lehetőségek, melyek az adatok, információk tanulására, oktatására vonatkoznak, és interaktív tevékenységet igényelnek. Ehhez szükség volt a website-ok, a szociális hálózatokra épülő szolgáltatások megjelenésére. (Google, Twitter, Facebook) Amikor is a felhasználók már nem elégedtek meg csupán azzal, hogy rátaláltak az információra, szerették volna azokat saját igényeiknek megfelelően használni. Az információ közvetítése helyett az internet az információk létrehozásának, megosztásának, alakításának területévé vált. (wikipédia, blogok,fórumok) Az oktatás igazodik az új formákhoz, eszközökhöz. Ma már bátran mondhatjuk, hogy a kompetenciák a kapcsolatok felépítése, gyakorlása során sajátítódnak el, épülnek be mélyen a felhasználó, a tanuló egyéni, személyes fejlődésébe. Természetesen nem kizárólag magányosan, egyedülállóként, hiszen a kapcsolatokhoz ugyebár több emberre van szükség.
Második harapás: Kollaboratív tanulás
A közösen létrehozott tudást a kérdések felvetése, azok megválaszolása, egyéni vélemények ütköztetése, érvelések, elfogadások sora előzi meg. Ennek hatékony módja a közösségi, kollaboratív tanulás. A kollaboratív tanulás során, adott feladatot több személyből álló csapat végez,végezhet. A cél eléréséért mindenki felel, mindenki képességei szerint tesz hozzá a munkához, együttműködve a többiekkel. Elkerülhetetlen a kísérletezés, ezzel együtt bizonyos kudarcélmény átélése is. A résztvevőknek érdekükben áll segíteni egymást, ki kell alakítani a közös munka rendjét, módját. Ez többek között történhet a számítógép, az internet, a hálózatok igénybevételével is, s akkor már a konnektivista kollaborális tanulásnál tartunk:)
Harmadik harapás: Konstruktivizmus
Korunk tudásalapú szemlélete szerint a tudást nem reprodukálni kell, hanem felépíteni, majd hatékonyan használni. A legfrissebb tanuláselmélet értelmében a diák, a tanuló gondolkodásmódja oly módon alakul, hogy önmaga képes az aktív ismeretszerzésére, önálló véleményformálásra, problémamegoldásra. Ehhez azonban olyan körülményekre van szükség, melyek biztosítják a megfelelő inspirációt, az információk hozzáférhetőségét, a tanár, mentor pedig biztosítja a folyamatban az egyéni érdeklődésnek megfelelő haladási irányt. A tanulás ilyen jellegű megközelítésben nem kötött korhoz, nemhez, iskolához, sem pedig földrajzi helyhez. Manapság hol is lehetne mindezeknek szélesebb lehetőséget biztosítani, mint az interneten, a hálózatok világában? Itt ért össze a konstruktivizmus a konnektivizmussal.
Ahogy az elején mondtam ki kell csomagolni, meg kell kóstolni! Természetesen lehet válogatni, hiszen mindenki mást kedvel. Ki erre esküszik, ki arra. Egy biztos, akkor a legjobb, ha együtt harapjuk a rétegeket, összességében élvezzük az ízeket:)